قرائه الجزء الأول من رواية العاصفة من كتاب الفنانة والكاتبة القديرة شيماء محمد
أيضا التي ابدعت جدا منذ الجزء الأول في رواية العاصفة الي اخر جزء بها
رواية العاصفة الجزء الأول
كام بنت في اوضه و بيضحكوا و يهزروا
امل بفرحه و اسف : أخيرا بكره هنسافر ! كان نفسي نسافر النهردا
بس ربنا يسامحه الدكتور الي اصر بكره نمتحن اعمال السنه قبل الاسبوعين دول الإجازة
امل دي بنوته جمالها هادي محجبة و مش بس حجاب دي لابسه خمار كبير
في ليه حاسبات و معلومات في القاهرة
متدينه و محبوبه من عيلتها و صحابها و كل الي حوليها
و معاها بنت عمها سمر في نفس الكليه بس اكبر منها بسنتين لكن لانها بتسقط
فمعاها في نفس السنه الدراسيه
سمر جميله جدا و انيقه جدا في لبسها و مكياجها و اه محجبه بس الحجاب بالشكل فقط
و ديما شعرها باين من حجابها و علي الرغم من انها اجمل من امل بمراحل الا انها
بتكرهها لانها متفوقه و محبوبه اكتر منها
ردت عليها سمر بضيق : انا مش عارفه بتحبي البلد في ايه !
يعني كان هيجري ايه لو فضلنا الاسبوعين دول هنا ؟
كان لازم تقولي لامك و ابوكي ان عندنا اجازه اسبوعين يعني ؟
ما كنا فضلنا هنا براحتنا في المدينه
ردت عليها واحده من صحباتهم اسمها مروه : حرام عليكي
تقعدي اسبوعين في المدينه ليه يعني ؟
و بعدين مش هتلاقي حد اصلا فيها
كل البنات هتسافر و خصوصا مع الاعصار الي جاي دا
ده بيقولو اسؤأ اعصار من سنه معرفش كام و تسعين و ربنا يستر اصلا علينا
و نوصل بكره بيوتنا قبل ما يضرب البلد
علقت امل باستغراب : انتي كنتي عايزه تقعدي هنا يا سمر في الظروف دي و الجو دا !
يا بنتي دا انا كان نفسي اسافر النهردا مش بكره علشان نكون في الامان
بس الدكتور و امتحانه بقي
ردت عايده صحبتهم : اصلا دكتور رخم مش كان اجل الامتحان لبعد الاجازه دي !
دا ايه رخامته دي ؟
استكمال قرائة رواية العاصفة
علقت سمر : ربنا يشيله و يريح الكل منه داهيه تاخده
علقت امل بزعل : لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم ليه يا بنتي كده !
مش عنده اهل بيحبهم و بيحبوه ! و بعدين توعي تدعي علي حد كده و خلي بالك
في كل دعوه الملايكه بتقولك و لكي بالمثل فماتدعيش بالشكل ده علي حد
اتنرفزت سمر اكتر و بغيظ ردت عليها : و النبي نقطيني بسكاتك
مش ناقصه هيا محاضرات منك علي المسا عن الحرام و الحلال
مش طالباكي يا امل فكك مني
هزت امل دماغها بأسف : انا خايفة عليكي مش اكتر
ردت ليها بقرف : احتفظي بخوفك لنفسك انا قايمه انام
من ثم عايده مسكتها من دراعها : انتي خلصتي مراجعه ؟
شدت سمر دراعها بغيظ منهم و ندمت انها قعدت مع سمر و اصحابها
في اوضه واحده السنادي كان ملها و مال المتخلفات دول !
ناقطينها ليل نهار يا بلاصلاه يا بالاذكار يا بالمزاكره
دا ايه الكأبه بتاعتهم دي !
اول سنه تتخنق فيها كده
ده حتي مش عارفه تتنفس لان رنا بلاها بأمل الي كل ما تتنفس
تتصل بمامتها و باباها و تقولهم اتنفست … خنقتها … امتي و تخلص منها بقي
عايده : يا بنتي اعدي معانا نكمل مراجعه
نفخت بديق : البركه فيكم انو زاكروا انا عايزه انام
قاطعهم موبيل امل فابتسمت و ردت علي باباها و مامتها
و طلعت تتكلم معاهم بره الاوضه براحتها
استكمال قرائة رواية العاصفة
مامت امل و اسمها سميره : حبيبتي مش كنتي اتحركتي النهردا
قبل الجو ما يطلع و بلاها الامتحان دا خالص..قلبي مش مطمن ابدا لسفرك في الجو دا
اتكلم ابوها عبدالله : يا ست انتي ما تخوفيش البنت…لسه الاعصار بعد بكره
و انشاء الله بكره تطلع علي طول و توصل بالسلامه
ركزي يا بنتي في امتحانك و ربنا يوفقك
ابتسمت امل : يا رب يا بابا بس دعاوتكم كده معايا علي طول
سميره بابتسامه : بندعيلك ليل و نهار و بعد ما التلات ايام دول يعدو عليخير
دكتور شريف هيجي و يلبس دبل انشاء الله
عبدالله كشر و شد الموبيل منها : يا وليه البنت عنده امتحا الصبح
بت يا امل ركزي في امتحانك و سيبك من كلام مامتك لما تيجي نبقي نتكلم فيه
اهم حاجه دلؤاتي دراستك
ضحكت امل : ما تقلقشي يا بابا انا مركزه متخافش عليا
اتنهد ابوها بحب : و لما ما اقلقشي علي حبيبه بابا اقلق علي مين بس !
المهم بكره انشاء الله كلمينا بعد امتحانك علي طول و اوعوا تتاخرو
الميكروباص هيعدي عليكم الساعه 2 العصر و انا متفق معاه يجيلك المدينه انتي و بنت عمك
ردت امل بحماسه : يا مسهل يا بابا ياه ربنا يعدي الطريق ده علي خير
مشوار رخم 12 ساعه في الطريق يلا ربنا يهونها
من ثم امن ابوها و امها علي كلامها و قفلت معاهم و دخلت لاصحابها مبتسمه
مروه بهزار : ايه الابتسامه دي ؟ قالولك ايه عن العريس المنتظر !
ردت سمر عليهم : اصل ده راجل خنيق
استكمال قرائة رواية العاصفه
يعني اه دكتور بس حاجه كده تخنق
أيضا بس عارفين لايق عليكم اهو بدقن شكله غتيت و دمه يلطش
كشرت امل : يعني علشان مبيهزرش مع كل واحده تدخل تكشف عنده
يبقي دمه يلطش !
ولكن بعدين يا بنتي بطلي تغتابي خلق الله كده في كل كلمه
قلبت امل شفايفها بقرف منهم : لايق عليكي فعلا و هتبقوا دويتو حلو قوي مع بعض
عايده قاطعتها بهزار : سيبك من الرخمة دي و قوليلنا قالولك ايه عنه خلاكي مبتسمه كده !
فرحينا
ابتسمت امل بحرج : لا عادي بس انه عايز يعمل خطوبه رسمي و يلبس دبل في الاجازه دي
باركولها يا بنات و هزرو معاها و سمر في سريرها متغاظه
و فكرت جواها : خساره فيكي اصلا الدكتور ده هوا اصلا تنك و مش بيبص لحد
مش عارفه شاف فيكي ايه اصلا ؟ ده انتي لبسك عامل زي الخيمه وعلي طول مش شيك
ولكن يوم ما شافك ازاي يشوفك انتي و انا لا و انا اجمل منك بمراحل..متخلف و غبي
ولكن بعدين بكره اتجوز انا احسم منه ايه يعني دكتور و عنده عياده و عربيه و شقه
عادي في اغني منه بمراحل و انا هتجوز اغني منه و تغيظها في يوم من الأيام
حاولت تنام بس مش عارفه من صوت صاحبتها الي يراجعوا مع بعض
فنفخت بضيق : يووه يعني مش هعرف انام من صوتكم دا ايه الغلب دا يا ربي ؟
بصولها الثلاثه و بصوا لبعض و امل ردت : معلش يا سمر حقك علينا يا قلبي
تعالوا يا بنات نقعد بره علي السلم نكمل اهو خيها ترتاح شويه
لموا كتبهم و اخدوا سجادات الصلاه و و طلعوا فرشوها بره في الكوردور و قعدوا
التلاته يكملو مراجعاتهم
استكمال قرائة رواية العاصفه
منمروه بضيق : بنت عمك دي رخمه اوي يا امل
مش عارفه ليه جبتها تعد معانا السنادي كل سنه بنقعد مع بعض براحتنا هيا السنادي
مطلعه عنينا و ديما طردانا بره اوضتنا علشان سيادتها تنام
أيضا ابتسمت امل بأسف : معلش عارفه
اني رخمت عليكم حقكم عليا بس عمي طلب مني
اني السنادي اخليها معايا علشان تنجح و بعدين انتو عارفين انها نزلت مرتين قبل كده
بس السنادي انشاء الله تعدي معانا و تخلص بقا خلونا نساعدها يا مروه
عايدة تتنهد : ربنا يهديها و يصلح حالها يا رب
امل : امين يا رب….ربنا يهديها فعلا علي نفسها |
من جوه سمر متغاظه و من غيظها بردو مش عارفه تنام
و نفسها لو تخلص من امل بأي طريقه مش بس علشان ترتاح من نصايحها و مبادئها
لكن كمان تخلص من مقارنتها الديمه بيها
( ايضا )ابوها و امها كل شويه يقولولها : شوفي امل بنت عمك , شوفي امل لحد ما كرهت امل
من كل قلبها و دلواتي امل هتتخطب لدكتور فلازم هيا تتخطب لحد اعلي
و الا هتفضل سلسله المقارنات مستمره و هنظيف عليها شوفي خطيب امل
شوفي جوز امل ربنا يخلصنا منها و نرتاح
ولكن اه يا امل هعمل حاجه لله يوم ما اخلص منك للابد
أيضا اقراء
رواية زواج بالقوة
و هذا اعزاءي كل ما ورد عن رواية العاصفة الجزء الأول